وکیل امور ثبتی

شغل وکالت یکی از حساس ترین و در عین حال پرکاربردترین شغل ها در تمام اقصی نقاط دنیا محسوب می شود.از کوچکترین مسائل تا عمیق ترین مشکلات ، با وجود یک وکیل حاذق رفع و حل می شود. محدوده کار وکلا بسیار متفاوت می باشد. هر وکیل با توجه به حیطه فعالیت خود ، در پرونده های مختلف مشغول بکار می باشد.در واقع از مسائل مختلف خانواده گرفته تا مسائل مربوط به تجارت ، از طریق وکلای مختلف و مرتبط با حوزه یشان رفع می شود. از اینرو تصمیم گرفتیم در این مقاله اطلاعاتی مفید در مورد وظایف و مسئولیتها و حیطه کاری وکیل امور ثبتی بیان کنیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شرح شغل وکیل امور ثبتی
وکیل امور ثبتی ،بعنوان ارگان اصلی قضایی سازمان ملل متحد ، مسئولیت کلیه ادارات و بخش های سازمان امور ثبتی را برعهده دارد.وکیل امور ثبتی در انجام وظایف خود ، گزارشات خود را به دیوان عالی انتقال می دهد. از اینرو وکیل امور ثبتی باید از شخصیت اخلاقی بالایی برخوردار بوده و باید دارای تجربه حقوقی ، مدیریتی و دیپلماتیک بوده و همچنین دانش زبانی لازم برای انجام کارهای ثبتی که به این حوزه مربوط می شود ، باشند. وکیل امور ثبتی باید ملزم به نشان دادن ویژگی های مدیریت اثبات شده و توانایی های تخصصی برای انجام موفقیت آمیز مسئولیت های متعدد و گسترده باشد تا بتواند از پس مسئولیتهای بالا بربیاید.

وکیل امور ثبتی چکاری انجام می دهد؟
مطابق دفتررسمی آمار کار ، وکلای امور ثبتی که در دفتر ثبت نام مشغول به کار هستند سوابق و امور مربوط به شرکت و یا کمپانی که در آن مشغول به فعالیت هستند را حفظ می کنند . اگرچه مسئولیتها و کارکردها ممکن است بین موسسات متفاوت باشد ، اما وکلای امور ثبتی معمولاً باید اطمینان حاصل کنند که الزامات حریم خصوصی باید رعایت شود . بنابراین وارد شدن به این حیطه علاوه بر داشتن تخصص و مهارت ، نیاز به مهارت خاص و دانش بالا دارد.

وکیل امور ثبتی

مسئولیت های وکیل امور ثبتی
وظایف قضایی وکیل امور ثبتی:

  • اداره رسیدگی به پرونده های مربوط به دادگاه ، از جمله آماده سازی پرونده ها برای رسیدگی به دادگاه.
  • شرکت در کار کمیته منصوب شده توسط دیوان عالی برای ارائه متن احکام قضاوتی و نظرات مشاوره.
  • تهیه و بررسی طیف وسیعی از متون حقوقی از جمله دستورالعملهای اساسی و رویه ای.
  • حفظ روابط با طرفین پرونده ، با مسئولیت خاص در مورد دریافت و انتقال ، از جمله ، برنامه ها و توافق نامه های ویژه و همچنین کلیه دعاوی کتبی و مکاتبات رسمی مربوط به پرونده.
  • اطمینان از صدور کلیه ارتباطات و اطلاعیه های مقرر در اساسنامه.
  • حضور در جلسات دادگاه، فراهم کردن هر گونه مساعدت مورد نیاز و اطمینان از تهیه گزارش و تضمین آماده‌سازی گزارش از نشست‌هایی توسط مقامات اداره ثبت.
  • نگه داشتن فهرست عمومی کلیه موارد؛ امضای کلیه احکام ، نظرات مشاوره و دستورات دادگاه و همچنین صورتجلسه مسئولیت ترجمه ، چاپ و انتشار احکام دادگاه ،

نظرات و دستورات مشاوره ، اظهارات کتبی و صورتجلسه جلسات عمومی در هر مورد و بایگانی دیوان و هرگونه بایگانی دیگری که به دادگاه واگذار شده است.

وظایف دیپلماتیک وکیل امور ثبتی:

  • مدیریت روابط خارجی دادگاه به عنوان کانال ارتباط با دادگاه و از طرف دادگاه فعالیت می کند.
  • مدیریت مکاتبات خارجی و مشاوره های مورد نیاز در مواقع ضروری.
  • مدیریت روابط دارای ماهیت دیپلماتیک با ارگان های سازمان ملل متحد و همچنین با سایر سازمان های بین المللی و با دولت کشوری که دادگاه در آن قرار دارد.
  • حفظ روابط با مطبوعات و مسئولیت انتشار اطلاعات در مورد فعالیت های دادگاه و انتشارات دادگاه ، از جمله انتشار مطبوعاتی.
  • حصول اطمینان از اینکه اطلاعات مربوط به دادگاه و فعالیت های آن در دسترس دولت ها ، عالی ترین دادگاه های ملی دادگستری ، جوامع حرفه ای و آموخته ، دانشکده های حقوقی و مدارس حقوقی و رسانه های اطلاع رسانی عمومی قرار گیرد.

وظایف مدیریتی وکیل امور ثبتی:
افراد موجود در ادارات مختلف به تمام قوانین و رویه های مدیریتی آشنا نیستند و گاها مجبور می شوند برای رفع مشکلات بوجود آمده به دادگاه مراجعه کنند. در مواقع بسیار زیاد ، مراجعه کارمند به دادگاه با هرج و مرج همراه می باشد. از اینرو وجود یک وکیل امور ثبتی برای رفع مشکلات بوجود آمده بسیار ضروری می باشد. از طرف دیگر ، در سیستمهای حقوقی مدرن نیازهای لجستیکی زیادی وجود دارد. بنابراین لازم است که یک مدیر اجرایی دادگاه یا همان وکیل امور ثبتی جهت مدیریت و نظارت بر وظایف اداره مربوطه ، مشغول به کار باشد . بنابراین واگذاری بخشی از امور وظایف مدیریتی به وکیل امور ثبتی می تواند بسیار موثر واقع شود. بنابراین در ادامه به بخشی از وظایف مدیریتی وکیل امور اشاره خواهیم نمود:

  • مدیریت کلیه جنبه های مدیریت داخلی رجیستری.
  • مسئولیت مدیریت مالی دادگاه مطابق با رویه های مالی تصویب شده به ویژه تهیه و اجرای بودجه.
  • نماینده دیوان در جلسات اعضای ذیصلاح مالی سازمان مربوطه.
  • ترتیب مقرراتی در مورد چنین مقرراتی یا تأیید ترجمه ها و تفسیرها به زبان قابل فهم و رسمی ، کشور مربوطه ، مطابق با قوانین دادگاه.

در واقع وکیل امور ثبتی باید روی کارکردهای قضایی تمرکز کند. زیرا نبود دادگاه اجرایی برای مدیریت و نظارت بر وظایف اداری با همت یک مقام ارشد قضایی ، آسیب بسیاری به دستگاه قضایی وارد کرده است. از طرف دیگر ، وکلای امور ثبتی ، توانایی بیشتری برای کارهای قانونی و رویه ای ، نسبت به کار سختگیرانه اداری ، بودجه ، نگهداری ، برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد دارند.

تجربه و مهارت وکیل امور ثبتی:
وکیل امور ثبتی باید تجربه کافی در حوزه کاری خود داشته باشد. علاوه بر تجربه ، داشتن مهارت نیز در این شغل بسیار مهم و ضروری می باشد. بنابراین وکیل امور ثبتی باید دارای تجربه ها و مهارت های لازم به شرح زیر باشد:

  • حداقل ۱۵ سال تجربه حرفه‌ای در زمینه حقوق بین‌الملل عمومی و حل اختلاف بین‌المللی.
  • تجربه مدیریتی مسئول، ترجیحا در یک موسسه قضایی و یا یک سازمان بین‌المللی، و توانایی‌های نظارتی ثابت شده در یک محیط چند زبانه و چند فرهنگی.
  • تجربه در دیپلماسی چند جانبه و یا دو جانبه.
  • دانش عالی علم حقوق و رویه دیوان بین‌المللی دادگستری.

تحصیل در رشته وکالت در حوزه امور ثبتی:
داشتن تحصیلات عالی برای وارد شدن به رشته وکالت اجتناب ناپذیر می باشد. هر فردی که تمایل به کار در این حرفه را دارد باید در ابتدا از طریق تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی وارد دانشکده معتبر شده و اقدام به اخذ مدرک تحصیلی خود نماید . در نهایت فردمی تواند بعد از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک و گذراندن دوره های مربوطه مشغول بکار شود :

  • مدرک دانشگاهی پیشرفته (درجه یا معادل)در قانون، با تخصص در حقوق بین‌الملل عمومی.
  • آموزش های قانونی و مدارک تحصیلی و تجربه حرفه ای در حقوق بین الملل عمومی ممکن است به عنوان معادل در نظر گرفته شود- یعنی ترکیبی از مدرک و سطح دانشگاهی مرتبط

وظایف اداری / مالی و مسئولیت ها
وظایف وکیل امور ثبتی در حوزه اداری و مسئولیتهای مالی بسیار متفاوت می باشد که در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهیم نمود.

  • وکیل امور ثبتی مسئول قوه قضاییه و مأمور کنترل است.وکیل امور ثبتی باید از تمام وقایع در یک دادرسی از جمله همه مراحل قضایی آگاهی داشته و بتواند در سایر حوزه های قضایی نفوذ داشته باشد.
  • وکیل امور ثبتی بر کلیه ادارات و بخشهای مربوط به دستگاه قضا در ستاد مرکزی و کلیه ایستگاه ها نظارت دارد و می تواند کلیه گزارش های محرمانه همه شرکت ها را از یک درجه خاص حفظ کند.
  • وکیل امور ثبتی وظیفه اجرای نظم و انضباط کلیه کارکنان را برعهده دارد. او اطمینان می دهد که اعضای کارکنان به مسئولیت های خود پایبند هستند.
  • به منظور اجرای نظم، وکیل امور ثبتی ممکن است هر افسر دیگری را برای صدور نامه پرس و جو به مامور مربوطه هدایت نماید. او همچنین می‌تواند این هشدار کتبی یا “هشدار جدی” را به کارکنان ارائه دهد، اما او نمی‌تواند کارکنان را اخراج کند. در واقع وکلای امور ثبتی تنها می‌توانند چنین مجازاتی را برای کمیسیون خدمات قضایی مربوطه پیشنهاد کنند.
  • وکیل امور ثبتی وظیفه ارسال کلیه کارمندان دادگستری را بر عهده دارد. برای افسران قضایی مانند دادرسان ، وی مجبور است با رئیس دادگستری درگیر شده و در سایر حوزه های قضایی ، رئیس کل مقیم مسؤول چنین پست هایی می باشد.

وظایف و مسئولیتهای وکیل امور ثبتی:
از آنجا که سیستم های حقوقی از کشوری به کشور دیگر متفاوت هستند ، بنابراین تفاوت هایی در مورد وظایف و مسئولیت های وکلای امور ثبتی وجود دارد.
به طور کلی ، وظایف و مسئولیتهای وکیل امور ثبتی به شرح زیر می باشند:

  • بررسی قانون اساسی
  • بررسی اساسنامه های ثبت شده
  • مقررات اداری تعیین شده
  • مقررات مالی تائید شده
  • بخشنامه قضایی تصویب شده
  • اسناد مرتبط با خط مشی
  • برنامه های استراتژیک
  • دستورالعملهایی که نیاز به تمرین و بروزرسانی دارد
  • امور سفارشی در حوزه قانون

همچنین باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهیم که بسته به نوع سیستم قانونی،وجود یک وکیل امور ثبتی متخصص و واجد شرایط در حوزه قضایی الزامی می باشد. این در حالیست که ، در حوزه‌های قضایی دیگر، صلاحیت قانونی تا به این حد ضروری نمی باشد.

فلسفه تفکر ما در حوزه قضاوت
حوزه قضاوت کاری بس دشوار و طاقت فرسا است. بنابراین لزوم تقویت افرادی متخصص در این رشته بسیار ضروری می باشد.احتمالاً ، ما باید محیط جدیدی را تولید كنیم و نژادی از مسئولان قضایی را برای دوره جدیدی پرورش دهیم تا علاوه بر جلوگیری از انقراض وکلای این حوزه ، دامنه این شغل را تا حد امکان گسترش دهیم. در واقع با توجه به حساسیت کار وکلا و تمایل افراد مختلف به سپردن کارهایشان به دست یک وکیل متخصص و خبره ، نیاز به این حرفه تا حد بسیار بالای افزایش می یابد. بنابراین توسعه این حوزه کاری بسیار مهم تلقی می شود.
وکیل امور ثبتی باید با رعایت آنچه در حوزه های قضایی ظهور شده ، باید در مفاهیم ، اصول و شیوه های دادگستری ما به روز باشد. بنابراین این ایده نباید کپی وغیرقابل تفکیک باشد بلکه باید بصورت مناسب بومی سازی شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست